BURO-FOCUS-HIGH-106

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

WAT IS EMPLOYER BRANDING?

 

Employer Branding helpt je bij het boeien van potentiële medewerkers en bij het binden van je huidige medewerkers. Het begint allemaal bij het inzicht krijgen in jouw ‘Employer Brand’ – jouw werkgeversmerk.

In het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’ van Hemminga, Waasdorp en Roest wordt Employer Branding als volgt beschreven:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) werknemers en beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste werknemers.”

 

 

Veel bedrijven denken dat Employer Branding alleen bestaat uit een goede contentstrategie en het vertellen van mooie verhalen over hun bedrijf. Zonder goede fundering voor deze content, schiet je echter met losse flodders. Het verwachtingspatroon dat deze ‘mooie verhalen’ creëert, moet namelijk wel kloppen met de realiteit. Als de boodschap niet aansluit bij de bedrijfscultuur of de beloftes worden niet nagekomen, ontstaat er een kloof tussen imago en identiteit. Dit zal resulteren in medewerkers die zich bedrogen voelen en daardoor niet loyaal meer zijn aan jouw bedrijf. Prestaties blijven dan achter of medewerkers treden voortijdig weer uit dienst.

BURO-FOCUS-HIGH-85

Dit is niet alleen slecht voor de portemonnee, want een werknemer die vroegtijdig uit dienst treedt, kost een bedrijf heel veel geld, maar dit zorgt ook voor frustraties bij je huidige medewerkers. Zij steken veel tijd en aandacht in het inwerken van een nieuwe medewerker. Het is natuurlijk niet fijn om dit telkens opnieuw te moeten doen.

Ook weten ze met een vaste club na een tijd beter wat ze aan elkaar hebben, waar grenzen liggen en wat ze aan elkaar kunnen vragen. Dat zorgt voor rust en zekerheid bij zowel de collega's als bij jou als werkgever.

Wanneer je als organisatie aan de slag gaat met Employer Branding is het dus heel belangrijk om eerst naar je interne cultuur te kijken en deze waar nodig sterker te maken. Je kan namelijk wel kandidaten aantrekken met een mooie wervingsactie, maar als het vervolgens erg lang duurt voordat ze antwoord krijgen, zul je ze waarschijnlijk alsnog mislopen.

Tijd om dus eerst goed te kijken naar de sollicitatieprocedure en de verwachtingen van de kandidaat.

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Meer weten? Lees de volgende blog!

Hoe begin je met Employer Branding?

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.