BURO-FOCUS-HIGH-67

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

HOE BEGIN JE MET EMPLOYER BRANDING?

Het is dus belangrijk om eerst je interne processen onder de loep te nemen. Ga in de schoenen van je medewerkers en potentiële kandidaten staan. Waar lopen ze tegen aan? En wat maakt het werken bij jullie nou juist zo leuk? Wat heb jij dat de concurrent niet heeft?

Daarom begint bij ons het Employer Branding traject bij een intensieve inventarisatie van de bestaande kernwaarden, missie en visie en het uitwerken van de onderscheidende aspecten van het werkgeversmerk. Dit toetsen we vervolgens aan de hand van diepte-interviews bij de huidige medewerkers en doelgroependata.

 

Eerlijkheid is hierbij heel belangrijk. Want alleen als je een goed beeld hebt van de realiteit, kun je hierop inspelen. Daarom is het ook heel waardevol om deze informatie bij je medewerkers geanonimiseerd op te laten halen door een externe partij. Wanneer je als HR-afdeling de medewerkers ondervraagt, kan er een vertekend beeld uitkomen. Vandaar dat wij dit in onze Employer Branding trajecten zelf voor de organisatie oppakken. Zo is er een neutrale partij die de rode lijn uit de interviews haalt zonder enig vooroordeel, maar met ervaring. We vertellen je dus niet wat Jantje en Pietje hebben verteld, maar wel waar de medewerkers over het algemeen vaak tegen aanlopen of als zeer positief ervaren.

BURO-FOCUS-LOW-83

Wanneer je op zoek gaat naar wat jouw werkgeversmerk sterk maakt, is het belangrijk dat je voorbereid te werk gaat. Wij stellen als Buro Focus dan altijd een goede vragenlijst op en zorgen ervoor dat we deze zeker niet alleen aan de trouwste medewerkers voorleggen – ook de kritische medewerkers kunnen ons juist voorzien van hele relevante informatie.

Ook is het goed om waar mogelijk verder te kijken dan de huidige medewerkers. Als een kandidaat uiteindelijk niet voor jouw bedrijf kiest, durf dan ook dit gesprek met ze aan te gaan. Vraag uit waarom de keuze op de ander gevallen is. Zo leer je waar je verbeteringen aan kunt brengen die uiteindelijk bijdragen aan sterkere Employer Branding. Daar waar voor hen de overweging uiteindelijk resulteerde in de keuze voor een ander bedrijf, kan de volgende kandidaat wellicht wel binnen gehaald worden.

Wij analyseren en verwerken al deze informatie uit tot een advies en de HR-afdeling kan deze processen, waar mogelijk, verbeteren. Verder leveren we ook andere handige tools zoals een persona van de ideale kandidaat en een Candidate Journey waarmee we in beeld brengen hoe de kandidaat, waarschijnlijk, in aanraking zal komen met de organisatie. Dit is een hele goede eerste stap naar een mediaplan!

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Meer weten? Lees de volgende blog!

Hoe onderscheid ik mezelf als werkgever?

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.