BURO-FOCUS-HIGH-114

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

HOE ONDERSCHEID IK MEZELF ALS WERKGEVER?

Als je eenmaal goed in beeld hebt wat er onderscheidend (en relevant voor potentiële en huidige werknemers) is aan jouw werkgeversmerk, kun je dit naar buiten gaan brengen. Hier wordt het wat ons betreft écht leuk. Als je het beste en slimste talent op jouw vakgebied wilt aantrekken en behouden – moeten deze bevindingen gedeeld worden. Natuurlijk kun je dat doen vanuit het bedrijf, maar wat nog beter werkt is het omdopen van jouw medewerkers tot (online) ambassadeurs.

buro-focus-sessie-2-low-73

JOUW MEDEWERKER ALS AMBASSADEUR

Elk bedrijf kan natuurlijk roepen dat ze de beste werkgever zijn. Net zoals we graag recensies lezen over een product of dienst voor we deze aankopen, horen potentiële kandidaten ook liever over de bedrijfscultuur en voordelen van één van jouw medewerkers. Dit zien zij als betrouwbare informatie. Want wie geloof je nou eerder? De producent van een product of een gebruiker? Zo werkt het ook op de arbeidsmarkt. Verder creëert het ook binding van je huidige medewerkers met jouw bedrijf. Win-win dus! Zo bouw je samen met je medewerkers aan sterke Employer Branding.

Twijfel je nou over welke medewerkers je hier het beste voor kunt vragen, kijk dan even naar jouw ideale kandidaat. De vaardigheden en karaktereigenschappen die jij zoekt in nieuwe medewerkers moeten naar voren komen in het verhaal van jouw medewerker. En hoe authentieker hoe beter! En welke zaken moet dan naar voren komen in zo’n interview met je medewerker? Met name natuurlijk de elementen die ervoor zorgen dat jouw medewerker graag bij jouw organisatie werkt. Hoe is het op de werkvloer? Lever je als bedrijf bijvoorbeeld een unieke bijdrage aan de maatschappij? Wat zijn de ontwikkelmogelijkheden? Omdat het uit de mond van je medewerker komt, weet je automatisch ook dat de informatie klopt en intern gesteund zal worden.

CONCEPT EN CREATIE

 

Hier komen wij als Buro Focus voor onze klant aan bij de volgende fase: concept en creatie. Tussen al het vacaturegeweld moet je natuurlijk wel opvallen! De onderscheidende waarden van het werkgeverschap van de klant worden bij ons daarom in een passende en creatieve campagne gestoken waarbij we deze waarden niet alleen uitspreken, maar ook visueel maken. Zo heeft de potentiële kandidaat een goed beeld van wat zij kunnen verwachten op het moment dat zij bij jou solliciteren!

 

 

 

Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan outside communicatie zoals banners, posters en zelfs guerrilla marketing, of online communicatie zoals Social Media en online advertertising.

Als je online gaat adverteren is video een prachtig middel om in korte tijd een goede indruk aan de kandidaat te geven van wat ze te wachten staat als ze voor jou komen werken. Daarnaast geeft een video vaak veel betere resultaten dan wanneer je enkel gebruik maakt van een aantal foto's of visuals.

Buro-Focus---Symach---Briefing

VACATUREVIDEO'S

Potentiële sollicitanten oriënteren zich graag heel graag door middel van een korte video. Ze willen bijvoorbeeld zien hoe de werkomgeving eruitziet, maar ook welk type mens er werkt en vooral ook waarom. Houd de video kort en geef enkel informatie waarvan blijkt dat ze dit relevant vinden. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de doelgroep heel veel waarde hecht aan een goede pensioenregeling en een leuke werksfeer, klopt dit ook met wat jij als werkgever biedt? Licht dan die punten uit door bijvoorbeeld de leuke interactie tussen collega’s te laten zien en vertel dan meer over hoe de pensioenen bij jullie geregeld zijn. 

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Meer weten? Lees de volgende blog!

Intern en dan pas extern!

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.