BURO-FOCUS-HIGH-23

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

INTERN EN DAN PAS EXTERN!

Ho! Niet te snel! We snappen natuurlijk dat je meteen aan de slag wilt en zo snel mogelijk nieuwe collega’s wilt werven, maar je wil echt eerst de boodschap naar je huidige medewerkers uitrollen. Want als zij zich deze boodschap niet dragen of zelfs niet begrijpen, kan er miscommunicatie ontstaan.

Ze zien van alles verschijnen over hun werkgever, maar voelen zich hierbij niet betrokken. Die betrokkenheid van de huidige medewerkers is echter essentieel voor het neerzetten van een goede externe campagne. Zoals al in de vorige blog, ‘Hoe positioneer ik me als onderscheidende werkgever’, beschreven; zij zijn je ambassadeurs.

BURO-FOCUS-HIGH-20

REFERRAL RECRUITMENT

Nog steeds zien we ook dat heel veel medewerkers zelf kandidaten uit hun eigen netwerk aandragen. We hebben het dan over ‘referrals’. ‘Referral’ betekent vertaald uit het Engels ‘doorverwijzing’. Dit is het op een na meest gebruikte wervingsmiddel bij bedrijven. Maar wat blijkt nou! Deze kandidaten blijken niet alleen vaak beter te presteren, ze zijn ook loyaler. Bijna 40%(!), blijkt uit de cijfers van de Academie voor Arbeidsmarkt Communicatie. Ook passen ze vaak beter bij de cultuur van het bedrijf. Want wie weet nu beter wie goed bij jouw bedrijf past, dan je eigen medewerker?  

Vaak zijn de huidige medewerkers ook voorzichtig bij het aandragen van nieuwe medewerkers. Enkel als ze de persoon in kwestie als zeer geschikt ervaren en graag als collega zouden willen, dragen zij deze aan. Anders heeft dit natuurlijk een potentiële negatieve invloed op hun eigen geloofwaardigheid, of hebben ze er een collega bij waar ze niet goed mee kunnen samenwerken!

Om dit te motiveren kun je in je interne campagne bijvoorbeeld een ‘referral bonus’ uitzetten voor iedereen die succesvol een geschikte kandidaat aandraagt. Deze beginnen vaak bij €250,-, maar lopen bij organisaties soms zelfs al op tot €2000,-!

Ik hoor je al denken, dat is veel geld! Maar dit is nog steeds een relatief goedkope manier om aan nieuw personeel te komen. Andere, meer gebruikelijke manieren, zoals uitzendbureaus, kosten vele malen meer en dan is het alsnog altijd maar afwachten hoe de kandidaat zal presteren of in het team zal passen.

(bron ad.nl) Breng jij iemand het bedrijf binnen? Alsjeblieft, 2000 euro! | Werk | AD.nl

HET BINDEN VAN JE HUIDIGE MEDEWERKERS

 

Daarnaast hebben we het natuurlijk ook al gehad over het binden van de huidige medewerkers. Want wat je al in huis hebt, hoef je niet meer te werven! Dit vinden wij binnen het Employer Branding traject minstens net zo belangrijk als het boeien en aantrekken van nieuwe kandidaten. Hun interne trots moet vertaald worden naar buiten.

Op het moment dat ze meegenomen worden in de wervingsplannen en de boodschap, voelen zij zich betrokken. Laat ze ook zeker meedenken in dat wat het bedrijf als wervingsboodschap zou moeten inzetten, zij weten namelijk heel goed waarom zij graag voor jou werken. Deze betrokkenheid motiveert de interne loyaliteit aan de boodschap en de kans is dan veel groter dat ze deze dan ook, op de gewenste manier, naar buiten zullen uitdragen.

 

 

Wij maken voor onze klanten dus niet alleen een mediaplan voor de externe campagne, maar ook voor de interne campagne. Denk hierbij aan een leuk boekje of nieuwsbrief vol met de verhalen van jullie medewerkers, maar bijvoorbeeld ook aan posters of een leuke video waarin de kernwaarden toelichting krijgen.

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Meer weten? Lees de volgende blog

Makkelijk solliciteren

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.