buro-focus-sessie-2-low-16

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

MAKKELIJK SOLLICITEREN

Je weet inmiddels welke vacatures vervuld moeten worden, welke profielen hier goed bij passen en met welke sterke boodschap je ze gaat overhalen om bij jou te komen werken. Mits je natuurlijk ook onze andere blogs hebt gelezen!

Voor je hiermee aan de slag kunt, zijn in ieder geval ook al mooie verhalen (of beter gezegd ‘werkgeversrecensies’) van de huidige medewerkers opgehaald en deze zijn met ze gedeeld aan de hand van een sterke interne campagne. Daardoor zijn je huidige medewerkers nu bekend met de wervingsboodschap(pen).

WERKEN-BIJ-WEBSITE

 

Dan pakken we nogmaals de Candidate Journey en inventarisatie over de doelgroep(en) erbij! Hieruit zal in de meeste gevallen blijken dat de kandidaat graag online solliciteert. Een goede manier om het sollicitatieproces vanuit een (online) wervingscampagne zo laagdrempelig mogelijk te maken is dan ook een werken-bij-website.

Op de werken-bij-website komen alle onderdelen van de wervingscampagne samen. De verhalen van de medewerkers, sterke vacatureteksten, de wervingsboodschap(pen) en alle andere informatie die maar interessant kan zijn voor de kandidaat. Alle vragen die een potentiële kandidaat kan hebben worden op deze pagina verzameld zonder dat ze door de ruis van al je commerciële uitingen (zoals die op je reguliere website) moeten heen bladeren.

 

 

Deze website heeft maar één doel: converteren! Oftewel, sollicitaties binnenhalen! Een werken-bij-pagina is dus een belangrijk onderdeel van het Employer Branding traject.

 

DE SOLLICITATIEPROCEDURE
 

Staat de werken-bij-pagina klaar en is het sollicitatieproces zo laagdrempelig mogelijk gemaakt? Dan kijken we weer naar de Candidate Journey, dit keer naar de sollicitatieprocedure.

Wat zijn bijvoorbeeld de verwachtingen van de kandidaat op het gebied van reactietijd bij solliciteren? Is deze bijvoorbeeld langer dan het verwachte aantal werkdagen? Dan is het raadzaam om te kijken of die reactietijd verlaagd kan worden.

Duurt dit toch langer en is dit onoverkomelijk? Zorg dan dat de sollicitant weet waar hij aan toe is door een email te sturen dat de sollicitatie goed is ontvangen en geef hierbij de verwachte reactietijd door. Ook is het goed om hier de reden van mee te geven. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat jullie nog volop in een selectieprocedure zitten. Is dit doorgaans 7 tot 8 werkdagen? Zet hier dan in op een aantal dagen extra en geef aan dat het tot 10 werkdagen kan duren. Altijd fijn als die mail dan toch bij 7 of 8 dagen al in de inbox zit.

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.