BURO-FOCUS-HIGH-85

EMPLOYER BRANDING

Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel hiervan kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je medewerkers. Hun inspanning, betrokkenheid en energie zullen er uiteindelijk voor zorgen dat jouw merk zijn bestaansrecht krijgt en behoudt.

Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan jouw merk te binden. De voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dichthouden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In een aantal blogs gaan wij je uitleggen wat Employer Branding is en hoe jouw bedrijf het kan inzetten!

 

METEN, WETEN EN KEIRAN

En dan ben je aangekomen bij de laatste fase van het Employer Branding Traject: meten, weten en bijsturen. Heb je nog niet alle blogs gelezen over de gids naar jouw sterk werkgeversmerk? Dan lopen we even kort na welke stappen we al hebben doorlopen:

✩ Je hebt je interne processen inzichtelijk gemaakt en deze waar mogelijk verbeterd;

✩ Je hebt je doelgroep in kaart gebracht aan de hand van personas en Candidate Journeys en met deze tools je mediaplan (intern en extern) gemaakt;

✩ Je hebt je werkgeversbelofte en onderscheidende waarden als werkgever verwerkt tot een creatieve campagne en deze intern getoetst en uitgerold;

✩ Je hebt het sollicitatieproces zo laagdrempelig mogelijk gemaakt met een sterke werken-bij-website en het sollicitatieproces verbeterd;

✩ Op basis van het creatief concept en de verhalen van je medewerkers is een mooie wervingscampagne uitgezet - helemaal ingericht op jouw doelgroep(en).

OPTIMALISEREN

 

De campagne begint te lopen en dan komen de eerste sollicitaties binnen. Dan is het belangrijk om te toetsen of deze inderdaad aansluiten bij het profiel wat aan de hand van de persona is uitgewerkt. Wat is de kwaliteit van de sollicitaties? En passen de kandidaten goed bij de organisatie?

Wat er nu zo fijn is aan online kanalen, je kunt bijsturen! Op het moment dat blijkt dat het profiel niet geheel aansluit bij de kandidaten die daadwerkelijk solliciteren, of sollicitaties blijven uit, is door middel van de meetbaarheid van online adverteren snel te achterhalen waar dit door komt. Zo kan het budget worden opgehoogd, ergens anders worden ingezet of het materiaal worden gewisseld om alsnog de beste resultaten te behalen.

 

 

Wanneer wij een externe campagne uitzetten duurt deze bij ons gemiddeld 3 maanden. In deze 3 maanden blijven we evalueren en optimaliseren.

buro-focus-sessie-2-low-70

BLIJF ZICHTBAAR

Hoewel het traject is doorlopen en de campagne zijn resultaten heeft behaald, stopt het hier niet. De arbeidsmarkt staat niet stil en dat zou jouw bedrijf dus ook niet moeten doen! Employer Branding is geen ‘short term solution’, maar eerder een ‘longterm plan’.

Onze collega Mieke zegt altijd: “Als ik jou nu in het café tegenkom en je kent mij niet, maar ik vraag je meteen of je met me wilt trouwen, zeg je dan ja?” Nee! Natuurlijk niet! Hoewel er een flinke shift is in werkgeversloyaliteit heeft de meerderheid van de latent werkzoekenden nog steeds meerdere contactmomenten met jouw werkgeversmerk nodig voordat zij echt zullen gaan solliciteren.

Daarnaast zijn ook de concurrenten waarschijnlijk (achter de schermen) al met Employer Branding bezig en zijn zij ook van plan om die in te zetten op jouw huidige medewerkers, terwijl ze aan de weg timmeren om die van zichzelf ook niet snel te verliezen! Zorg dus dat je ze voor bent door Employer Branding als een rode lijn mee te nemen in al je interne en externe communicatie.

Ook daarmee kunnen we je uiteraard helpen! Onze dienstverlening beperkt zich niet tot het opstarten van jouw Employer Branding. Wij streven ernaar om een partner te zijn voor onze klanten zodat zij duurzaam kunnen blijven bouwen aan hun werkgeversmerk.

HULP NODIG?

In onze ervaring wordt Employer Branding vaak als ‘nieuwe’ taak neergelegd bij de HR-afdeling. Wij begrijpen dat dit een hele andere verzameling aan vaardigheden en kennis vergt dan wat zij tot zover gewend zijn. Wil jij dus de beste en meest getalenteerde mensen binnen jouw vakgebied rond je verzamelen en hier een duurzame binding mee opbouwen? Dan zijn wij graag je gids in dit proces!

 

CONTACTEER ONS

Over de auteur

Mieke Dekker - van den Hemel

Mieke is Employer Branding Specialist bij Buro Focus. Ze is ontzettend betrokken bij het vinden van de juiste mensen voor de klant. Vooral het duiken in al de verschillende branches en werkzaamheden zorgt voor enorm veel enthousiasme bij haar: "Ik vind het geweldig dat ik door mijn werk bij allemaal verschillende bedrijven en branches een kijkje in de keuken krijg. Ontzettend mooi om te zien dat elk bedrijf zo’n unieke identiteit en werkgeversmerk heeft! Dat wat je uitdraagt, dat trek je aan. Daar help ik mijn klanten het liefste mee; het aantrekken van hun ideale nieuwe collega’s."

Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.