Ontwerp-zonder-titel

Een geslaagde eerste editie van ons event Proef!  

Een smaakvolle lunchbijeenkomst met ingrediënten voor een sterk werkgeversmerk  

Op dinsdag 26 september vond de allereerste editie van ons evenement ‘Proef! Een smaakvolle lunchbijeenkomst met ingrediënten voor een sterk werkgeversmerk’ plaats in de lounge bij Mia’s in Axel! Met veel plezier kijken wij terug op een smakelijke en leerzame middag met als onderwerp Employer Branding en Recruitment Marketing. Een aantal interessante sprekers, interactie met elkaar en niet te vergeten een heerlijke lunch vormden de juiste ingrediënten voor een geslaagde bijeenkomst. Wij nemen jullie mee in hoe deze dag is verlopen en delen de laatste ontwikkelingen op de Zeeuwse arbeidsmarkt. 

4

Tijden zijn veranderd 

Onze collega Daphne was de host tijdens deze middag en ontving 14 HR-professionals en marketingmanagers uit de regio en de rest van Zeeland. Ze opende de lunchbijeenkomst met een persoonlijk verhaal. 

Daphne: “Iets meer dan 5 jaar geleden was ik actief op zoek naar een nieuwe baan, het liefst een in de marketing. Ik zocht naar vacatures via de bekende wegen: Google, vacaturewebsites, Indeed. Maar ik zocht ook heel specifiek op bijvoorbeeld social media naar berichten over vacatures en bezocht websites van alle marketingbureaus in de regio. Ik schreef sollicitatiebrieven, gerichte en open brieven. Belde bedrijven op om mezelf voor te stellen. Mijn LinkedIn-profiel was ten alle tijden up-to-date. Ik schreef me in bij verschillende werving- en selectiebureaus. Kortom, ik liet geen kans aan mij voorbijgaan. Maar het leverde mij niet op waar ik op hoopte. 

Wat zijn de tijden veranderd! Ik kan nu mijn telefoon erbij pakken en ik word direct overspoeld met social media advertenties van vacatures die helemaal bij mij passen door hele goede doelgroeptargeting. Op LinkedIn krijg ik berichtjes van recruiters of zelfs van werkgevers die mijn profiel wel interessant vinden. Ik kom continu vacatures tegen, ook offline, langs de kant van de weg, op bushokjes, noem het maar op. De banen liggen voor het oprapen. En dit geldt niet alleen voor mij.  

En dat is precies de uitdaging waar we het vandaag over gaan hebben. Want hoe zorg je er als werkgever nu voor dat je opvalt bij iemand die, net zoals ik, wordt overspoeld met kansen en mogelijkheden om ergens aan de slag te kunnen gaan. Dat doe je met Employer Branding en Recruitment marketing. Want ook al heb je op het moment geen vacatures open staan, dan is het alsnog belangrijk om te laten zien wie je bent als werkgever. Zodat jij top-of-mind bent als iemand besluit om van baan te wisselen op het moment dat je wél aan het werven bent.” 

Smaakvolle wervingscampagnes  

De deelnemers konden proeven van de succescampagnes van bedrijven in de regio. Ankie de Munter van SYMACH en Babs van der Graaf van Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen vertelden hoe zij actief aan de slag zijn gegaan met onder andere Employer Branding en deelden hun ervaringen. Wat sterk naar voren kwam en wat door beide sprekers werd benoemd, is dat je de tijd voor Employer Branding moet nemen, want het kost tijd en energie. Zie het niet als iets wat je er gemakkelijk bij kunt doen, maar zorg ervoor dat je de tijd neemt en de juiste mensen intern en/of extern inschakelt. Wat we verder konden leren van de wervingscampagnes van SYMACH en Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen, is dat de kwaliteit van de sollicitanten omhoog is gegaan en dus beter aansluiten bij de vacatures. Waar je normaal gesproken tijd kwijt ben met een voorselectie van de kandidaten, kun je door een goede wervingscampagne hier juist tijd op besparen. Want enkel de mensen die een match voelen met jouw werkgeversmerk zullen solliciteren.  

Meer weten over deze en andere wervingscampagnes? Lees hier onze klantcases.  

Trends Zeeuwse Arbeidsmarkt  

Na het luisteren naar de verhalen van SYMACH en Kinderopvang Zeeuws-Vlaanderen nam Milou Audenaerd, Arbeidsmarktadviseur voor UWV Zeeland en West-Brabant, ons mee in de laatste trends en ontwikkelingen van de Zeeuwse arbeidsmarkt. Milou vertelde dat we momenteel nog steeds in een recessie zitten. Hiermee wordt bedoeld dat de economie is gestagneerd als gevolg van de corona-pandemie. De stagnatie tekent zich ook af op de arbeidsmarkt. Naast de interessante inzichten die Milou deelde, benadrukte ze nog eens dat de krapte op de arbeidsmarkt voorlopig nog niet voorbij is. 

Hierbij een aantal highlights uit het verhaal van Milou; De zorg & welzijnssector is de grootste werkgever in Zeeland met meer dan 30.000 werknemers die hier een baan hebben. Gevolgd door de industrie en detailhandel. Er zijn op dit moment 16.689 geregistreerd werkzoekenden in Zeeland en er zijn 600 openstaande vacatures. Waarvan de meeste in de horecabranche. De werkgelegenheid in Zeeland neemt in 2024 iets af, nadat deze groeit in 2023. De grootste krapte blijft in de techniek, het onderwijs, de zorgsector en ICT. 

Tot slot gaf Milou ons 34 oplossingen voor personeelstekorten. Ben je benieuwd naar deze oplossingen? Lees dan hier het hele rapport van het UWV! 

5

Leer van elkaar!  

Na de trends en ontwikkelingen op de Zeeuwse arbeidsmarkt, was het tijd voor het laatste onderdeel van het programma. Tijdens verschillende ronde tafel netwerkgesprekken gingen de deelnemers interactief met elkaar aan de slag. Aan de hand van 5 stellingen over Employer Branding deelden ze hun kennis en ervaringen met elkaar. Een aantal stellingen die werden beproken:

  • Openheid en transparantie in vacatureteksten is belangrijk, óók als het over salaris gaat. 

  • Ai en machine learning zullen het recruitmentproces binnen 10 jaar volledig transformeren. 

  • Betaald adverteren is noodzakelijk om latent werkzoekenden te kunnen te bereiken.  

  • Feedback van afgewezen kandidaten kan waardevolle inzichten bieden voor het verbeteren van het recruitmentproces. 

  • Een cv en motivatiebrief opvragen is niet meer van deze tijd. 

Wij hebben de eerste editie van Proef! als een geslaagde en vooral leerzame dag ervaren en we willen iedereen bedanken voor hun enthousiaste deelname. En in het bijzonder de sprekers die deze middag mogelijk hebben gemaakt!  

Sfeerimpressie van 1e editie Proef!

11
3
10
6
8
7
Logo Symplistic

Je wordt doorgestuurd

Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.